مقاله درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام

موضوع مقاله : مقاله درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام

  • وضعیت اجتماعی و دینی جامعه عربستان از بعثت پیامبر عظیم الشآن اسلام،

  • رنج‌ها و مصائبی که پیامبر(ص) در راه هدف بزرگ خود متحمل شدند

  •  علل پیروزی اندیشه و آرمان ناب پیامبر(ص) بر کفار عصر خود

رشته مدیریت خانواده

👈فرمت فایل word ،  حجم فایل ۶۵kb 👉

تعداد صفحات : ۲۷

قیمت : ۳۰۰۰ تومان

شامل: صفحه ی روی جلد ، مقدمه، متن تحقیق ، نتیجه، پیشنهاد، منابع

خلاصه مقاله👇👀

هر ملّت و جامعه‏ اي تاريخي دارد كه در آن و با آن، هويّت خود را مي‏يابد.

فراسوي آنچه به عنوان رويدادهاي تاريخي مطرح مي‏شود، از عناصر اساسي تشكيل دهنده هويّت يك جامعه، رابطه نماديني است كه جامعه با تاريخ خويش دارد.ولي كشف رابطه بين جامعه و تاريخ در گرو تحليل و تبيين دقيق تاريخ از منظرهاي مختلف است .

در اين راستا كتاب‏هاي زيادي با عناوين مختلف در باب تحليل تاريخ صدر اسلام منتشر شده است ولي هنگامي كه به آنها مراجعه مي‏شود، معلوم مي‏گردد يا صرفاً توصيفي ‏اند نه تحليلي، يا از منظري خاص و بدون روش‏شناسي تاريخي نگاشته شده‏ اند .

همچنين در بسياري از آنها بين تاريخ دين (اسلام) به عنوان پديده‏اي تاريخي – اجتماعي و سيره رسول خدا(ص) خلط گرديده است .

در تحليل يك پديده تاريخي – اجتماعي، ترجيحاً بايد به عوامل ايجادي و زمينه‏هاي اجتماعي، فرهنگي گسترش آن پديده، موانع گسترش، ويژگي‏هاي رهبري، خصوصيات و نقش دستورالعمل‏هاي لازم الاتباع براي پيروان (كتاب مقدّس) و در نهايت به هدف آن تحوّل اجتماعي اشاره كرد.

افزون بر اين، پديده تاريخي را مي‏توان از منظرهاي گوناگون تحليل و بررسي كرد. گاهي از منظر اقتصادي به پديده تاريخي چشم دوخته مي‏شود، گاهي از دريچه نظام سياسي، و گاهي با نگرش روان شناسانه.

بخشی از متن مقاله👇

  1. وضعیت دینی عربستان در زمان بعثت

در جزیره العرب و اطراف آن سه شریعت از جانب پروردگار برای هدایت مردم آمده بود که پیروان آنها قبل از بعثت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله هر سه شریعت را تحریف کرده بودند:

یکم – شریعت ابراهیم خلیل الرحمن علیه السلام

 نام پیروان این شریعت در قرآن و حدیث پیامبر حنیف و جمعش احناف و حنفاء می باشد. حنف در لغت عرب به معنای روگردانیدن از باطل به سوی حق می باشد ، و حنیف یعنی روگردانیده از باطل به سوی حق. این نام با لفظ مسلم با هم در قرآن آمده و فرموده: من کان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا و لکن کان حنیفا مسلما:

 ابراهیم یهودی و نصرانی نبود، بلکه حنیف بود و مسلمان بود. [۱]

 پس از ابراهیم فرزندش اسماعیل، و سپس فرزندان اسماعیل بر شریعت ابراهیم بودند و حنفا بودند، و اولین کسی که شریعت حضرت ابراهیم را تغییر داد عمر و بن لحی از نسل اسماعیل بود.

 -[۱]   آل عمران / ۶۷

برای دانلود روی دکمه خرید کلیک کنید👇🌷

مطالب مرتبط :

مقالات دانشگاه جامع علمی و کاربری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.