انواع روش های تولید محتوا

انواع روش های تولید محتوا

 

با com01 همراه باشید…😊🌷👇

تعریف تولید محتوا

مجموعه ای از اطلاعات شامل تصاویر، ویدئو، انیمیشن ، صوت  و….. که با هدف خاصی تحت یک سناریو خاص گردآوری می شود را تولید محتوا گویند.

محتوا در واقع به واحد های مجزای اطلاعاتی اطلاق می گردد که به صورت الکترونیکی مشاهده گردیده و قابل مدیریت باشد.

محتوا می تواند در قالب یک صفحه وب، یک فایل ویدئویی، فایل صوتی، انیمیشن، عکس، متون قابل ویرایش و در کل تمامی اجزا و ابزاری که از به هم پیوستن آن ها یک  سناریو شکل می گیرد را تولید محتوا گویند.

روش های تولید محتوا
com01.ir
open image

تولید محتوا اصولا برای اهداف زیر  انجام می شود:

  • سرگرمی ( بازی ها).

  • آموزشی ( محتوای الکترونیک دروس مختلف).

  • سرگرمی- آموزشی ( بازی های آموزشی).

  • ترغیب کردن افراد به انجام کار خاصی ( ایرانسل و …) .

  • محتوایی که نوعی تصمیم گیری را برای کاربر در مورد انتخاب خاصی القا می کند ( مثل تبلیغات تلویزیونی).

انواع محتوا

در کل ۴ دسته بندی برای محتوا داریم:

  • محتوای نوشتاری

  • محتوای صوتی

  • محتوای تصویری

  • محتوای صوتی-تصویری

مثال هایی از انواع محتوا را در ذیل مشاهده می کنید.

  1. اینفوگرافیک

  2. الگوهای رفتاری ( تصاویر و فیلم ها و متون طنز آمیز که در پس زمینه ی خود آموزشی را نهفته اند).

  3. ویدئو

  4. بازاریابی محصول

  5. محتوای ایجاد شده توسط کاربر( ویکی پدیا و…)

  6. راهنمای استفاده از محصول خاصی

  7. جداول و فهرست ها

  8. ویدئو زنده

  9. گفت و گوهای زنده

  10. گالری تصاویر

  11. صفحه ای از لینک های مختلف

  12. مطالعات موردی ( مثلا تولید محتوا در مورد یک گونه ی خاصی از حشرات)

  13. پرسش و پاسخ

  14. پست مهمان

  15. تولید محتوای سایت

  16. خبرنامه

  17. مصاحبه ها

  18. تحقیقات علمی

  19. نتایج تحقیقات علمی

  20. اپلیکیشن های مختلف

  21. کتاب های الکترونیک

  22. گیف های مختلف

  23. انیمیشن

  24. تصاویر

  25. پادکست ها

  26. فایل های پارپوینت

  27. فایل های متنی

  28. کتاب های اندرویدی

  29. بازی های مختلف

  30. اهداف شرکت ها

  31. عملکرد شرکت ها

  32. وبینار

  33. محتواهای تعاملی

  34. نظرات شخصی ( مثل اینستاگرام)

  35. محتوای شبکه های اجتماعی

  36. مجلات

  37. مجلات آنلاین

  38. پست های شبکه های اجتماعی ( مثل توئیت های توئیتر)

  39. نقشه ها

  40. داستان ها

  41. آزمون ها

  42. موزیک ویدئو

  43. نقل قول ها

  44. پیام های الهام بخش

  45. فایل های صوتی

  46. فایل های PDF

  47. آثار ادبی

  48. پست های تبلیغاتی

  49. QR کدها

  50. افزونه های مختلف برای سایت ها و نرم افزارهای مختلف

  51. محتواهای چندرسانه ای

  52. فیلم کوتاه

  53. نظر سنجی ها

  54. وبلاگ

  55. گزارش ها

  56. قالب های آماده

 

انواع محتوای الكترونیكی آموزشی مورد استفاده در بحث آموزش

  1. درس افزارهای خودآموز

  2. نرم افزارهای كمك آموزشی (مكمل آموزش یا نرم‌افزارهای همراه كتاب)

  3. نرم افزارهای ابزار معلم (راهنما معلم )

  4. نرم‌افزارهای دایره المعارف و فرهنگ (دانشنامه)

  5. بازی وسرگرمی‌های آموزشی

  6. كتاب‌های الكترونیكی

  7. تكلیف الكترونیكی

  8. شبكه‌های آموزشی وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها آموزشی

  9. نرم‌افزارهای آزمون ساز

  10. نرم‌افزارهای شبیه ساز كارگاه یا آزمایشگاه

  11. اجزاء آموزشی

استاندارد های تولید محتوا

ایجاد محتواهای مختلف برای سایت، محتوای آموزشی، محتوای مربوط به سئو سایت و …. هر کدام استاندارد های مخصوص به خودشان را دارند که  ما در این مقاله فقط به استاندارد های محتوای آموزشی پرداخته ایم.

از آنجايي که توليد محتواي الکترونيکي کاري پرهزينه و وقت­گير است، بايد از محتوايي استفاده کرد که قابليت استفاده مجدد در بين سيستم­هاي مختلف را داشته باشد.

به منظور توليد محتواي الکترونيکي ، مطابق با استانداردهاي آموزش الکترونيکي رعايت نکات ذيل الزامي مي باشد :

استانداردهاي عمومي

 فرمتهاي مورد قبول

  • Flash

  • Html

  • Power Point

  • PDF

  • Doc

Applet

همگام با به روز شدن و توسعه و گسترش شیوه های تولید محتوا در جهان و بوجود آمدن استاندارد های جدید در این زمینه ضرورت استاندارد ها در تمام شیوه های امروزی تولید محتوا در سراسر جهان ایجاد شد. واضح است که نرم افزارهایی که برای مدیریت آموزش نیز امروزه تولید می شوند باید  خود را همگام با این استاندارد ها بروز نموده و در شیوه های تولید محتوای خود این استاندارد ها را پشتیبانی کنند . لازم به ذکر است که این استاندارد ها بر اساس نیاز بوجود می آیند بعنوان مثال وزارت دفاع آمریکا بر اساس نیاز خود برای استاندارد بودن و دسته بندی کردن صحیح اطلاعات خود شرکت ADL را تاسیس کرد که این شرکت که یک نهاد چند ملیتی است.

 اولین نسخه از استاندارد جهانی SCORM را تعریف نموده و تولید کنندگان محتوا را ملزم به رعایت این استاندارد در تولید محتوای خود کرده است.

روش های تولید محتوا
com01.ir
open image

استانداردهای LMS

روش های تولید محتوا
com01.ir
open image

مشخصات SCORM (استاندارد شده توسط ADL) مجموعه قوانيني مي­باشد براي توليد محتواي يادگيري که LMS ها براي سازگار بودن با يکديگر بايد از آنها پيروي کنند.

 در واقع با رعايت مجموعه قوانين مشترکي محتواي يادگيري توليد شده، در هر LMS دلخواهي قابل بارگذاري و دسترسي خواهد بود.

براي فهم كامل SCORM و چگونگي كاركرد آن، مراجعه به مستندات ADL‌ ضروري مي­باشد. براي توليد محتواي يادگيري مبتني بر SCORM مي­توان از ابزارهايي به نام ابزارهاي تأليف[۱] استفاده کرد. يکي از اين ابزارها، ابزار Reload Editor مي­باشد که در ادامه نحوه کار با آن شرح داده مي­شود.

دارايي (موجودي)

به صفحات وب، تصاوير، pdf ها، ويدئوها و … كه به عنوان منابع آموزشي مورد استفاده قرار مي­گيرند، در اصطلاح دارايي گفته مي­شود. يك دارايي شامل يك يا چندين فايل است.

دارايي­ها نمي­توانند با LMS انتقال اطلاعات انجام دهند.

دارايي­ها شامل هر نمايش الکترونيکي از رسانه­ها نظير متن، عکس، صدا، صفحه وب، و … مي­شوند و همه انواع فايل را مي­پوشانند.

SCO ( Sharable Content Object )

SCO ها كوچكترين جز محتواي يادگيري­اند كه توسط LMS‌ قابل رديابي هستند. هر SCO‌ از يك يا چند دارايي تشكيل مي­شود. هر SCO بسته قابل حملي است كه مستقل از SCO هاي ديگر است. بنابراين بايد تمام فايل­هاي مورد نياز خود را داشته باشد تا بتواند مستقل از اطلاعات ديگر SCO ها كار كند.

يك SCO قابليت استفاده مجدد را دارد. به عنوان مثال يک SCO مي­بايست در تجربيات يادگيري مختلف براي تکميل اهداف مختلف يادگيري، مجدداً استفاده شود. براي اينكه اين قابليت وجود داشته باشد، يك SCO نبايد به ديگر SCO ها ارجاع و پيوندي داشته باشد.

از لحاظ تئوري اندازه SCO ها مي­تواند از چندين کلمه تا کل محتواي درس باشد يعني SCORM اندازه مشخصي را براي SCO تحميل نمي­نمايد. بنابراين يک SCO مي­تواند هر اندازه­اي داشته باشد.

اما از ديد طراحي، اندازه هر SCO‌ بهتر است نسبتاً كوچك باشد تا بتوان به آساني از آن استفاده مجدد نمود. بهتر است SCO ها از لحاظ زماني بين ۵ تا ۱۵ دقيقه باشند.

SCO نمايانگر مجموعه­اي از يک يا چند شکل محتواست که شامل يک خصيصه ويژه با قابليت آغاز شدن است و از محيط زمان اجراي SCORM استفاده مي­نمايد تا با LMS ارتباط برقرار نمايد.

يک SCO نمايانگر پايين ترين سطح از جزء جزء بودن منابع يادگيري است که مي­تواند به وسيله LMS و با استفاده از محيط زمان اجرا پيگيري شود. يک يا چند SCO مي­توانند جمع شده تا يک واحد سطح بالاي يادگيري را تشکيل دهند.

بر خلاف دارايي­ها، SCO ها مي­توانند با LMS انتقال اطلاعات انجام دهند. توجه به اين نکته خيلي مهم است كه SCO کوچکترين واحدي است که با LMS ارتباط دارد. درست است که همه دارايي­ها به نمايش گذاشته مي شوند،  اما LMS فقط از وضعيت SCO ها خبر دارد.

بسته محتوا

هر بسته محتوا شامل يك يا چند SCO و يك فايل manifest به نام imsmanifest.xml است كه اين فايل شامل اطلاعاتي درباره SCO هاي موجود و سازماندهي آنهاست.

اين فايل محتواي بسته را توصيف مي­كند و LMS به كمك اين فايل مي­تواند SCO‌ ها را به طور صحيح شناسايي و وارد سيستم نمايد. در واقع يك بسته محتوا يك فايل فشرده است كه شامل تمام فايل­هاي (html, images, flash , …) مورد نياز براي كاركرد صحيح SCO ها است. دارايي­ها (منابع آموزشي) در فايل imsmanifest.xml تعريف مي­شوند و url آنها بسته به محل فايل imsmanifest.xml نسبي مي­باشد.

فايل manifest در واقع يك اظهارنامه است که محتواي بسته و ساختار آن را توصيف مي­کند.

همانطور كه اشاره شد براي اينكه يك SCO قابل بارگذاري در LMS باشد، بايد در يك بسته محتوا قرار بگيرد. در Moodle يک ماژول براي اين کار وجود دارد که به ما اين امکان را مي­دهد که محتواي الکترونيکي خود را به شکل فايل zip در سيستم بالاگذاري کنيم.

فايل imsmanifest.xml در محل ريشه بسته محتوا قرار مي­گيرد. بقيه  ساختار بسته محتوا كاملاً اختياري است. مثلاً شما مي­توانيد چندين SCO‌ را در اين بسته قرار دهيد و از فايل­هاي مختلفي براي منابع آموزشي خود استفاده كنيد. فقط فايل manifest بايد به درستي محل اين فايل­ها را تشخيص دهد.

استاندارد SCORM

مشخصات SCORM (استاندارد شده توسط ADL) مجموعه قوانيني مي­باشد براي توليد محتواي يادگيري که LMS ها براي سازگار بودن با يکديگر بايد از آنها پيروي کنند. در واقع با رعايت مجموعه قوانين مشترک، محتواي يادگيري توليد شده، در هر LMS دلخواهي قابل بارگذاري و دسترسي خواهد بود.

SCORM یک استاندارد جامع آموزشی و مختصر عبارت Sharable Content Object Reference Model که در برگیرنده یک مدل مرجع برای عناصر آموزشی اشتراک‌پذیر، یک محیط زمان اجرا (Runtime environment) و نیز یک مدل تراکمی محتوای آموزشی می‌باشد.

این مدل، در برگیرنده مجموعه ویژگی‌هایی است که تطبیق‌پذیری، دسترس‌پذیری و قابلیت استفاده مجدد را برای محتواهای آموزشی مبتنی بر وب فراهم می‌سازد.

این استاندارد حاصل تحقیقات مؤسسات AICC، IMS، IEEE وAriadne بوده و استاندارد آموزش الکترونیکی مورد تایید اکثر مراجع آموزش الکترونیکی دیگر در ایران و جهان می‌باشد.

این بسته های محتوا یک فایل فشرده با پسوند zip هستند که هنگامی که آنها را از حالت فشرده خارج می کنیم ، باید فایل imsmanifest را ببینیم یعنی باید خود فایلها فشرده باشند نه پوشه محتوای فایلها.

به دلیل اینکه بسته های اسکورم باید به صورت تحت وب و مستقل از هر مرورگر استفاده شوند معمولاً در آنها از صفحات HTML با کد ساده استفاده می کنند و اگر احتیاج به فایل فلش ؛ فایل ویدئویی یا تصویر باشد ؛ کد لازم برای نمایش این موارد در این فایلهای HTML گذاشته می‌شود مثلاً اگر در یک بسته احتیاج به فایل فلش وجود دارد ؛ یک تگ Object در فایل HTML گذاشته می شود.

چنانچه این ساختار به صورت زنجیره ای است ؛ امکان حرکت به سایر محتویات که در همان بسته اسکورم وجود دارند ؛ باید از طریق همان فایل html وجود داشته باشد که این کار یا به صورت یک لینک به فایل بعدی یا در داخل فایلهای فلش به صورت فراخوانی یک فایل دیگر انجام می شود.

معمولاً چون ساختار یک بسته اسکورم به صورت درختی می باشد ؛ معمولاً یک فایل شروع و تعدادی محتوای دیگر به صورت درختواره در اختیار کاربر قرار می گیرد که کاربر می‌تواند هر کدام از شاخه ها را برای ادامه کار انتخاب کند که البته ممکن است دسترسی به مرحله بعدی در محتوا منوط به مشاهده قسمت قبلی باشد که این کار توسط فایلهای فلش مدیریت می شود.

SCORM در سیستم آموزش مجازی LMS  یکی از کامل ترین و قوی ترین استانداردها در زمینه تولید محتوای الکترونیکی است. در واقع در حال حاضر اکثر سیستم های آموزش مجازی LMS  یا Learning Management System ها از این استاندارد برخوردار هستند.

با وجود این استاندارد در LMS ها اگر محتوایی که اساتید تولید می کنند هم بر همین پایه ایجاد شده باشد می تواند به راحتی بر روی LMS ها نصب و راه اندازی گردد.

یکی از LMS های مطرح و Open Source که در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان از جمله ایران در حال استفاده است از این استاندارد یعنی اسکورم SCORM به طور کامل پشتیبانی می کند.

این استاندارد در واقع یک روش و یک منبع کامل برای ایجاد دروس و محتوای آموزشی، اشتراک گذاری، برگزاری آزمون و اعلام و بررسی نتایج و در نهایت گرفتن مدرک را شامل می گردد. در واقع این استاندارد می تواند رابط کاربری دانش آموزان یا دانشجویان، اساتید، سیستم های آموزشی آنلاین و … را شامل شود.

استفاده از این استاندارد امروزه در اکثر نرم افزارهای تولید محتوا مانند :

Adobe flash professional

Adobe Captivate

Storyline و ….

نیز مرسوم شده است و اکثر نرم افزارهای تولید محتوا این استاندارد را به صورت کامل پشتیبانی می کنند.

نكته اصلي در اين استاندارد مفهوم قابليت به اشتراك گذاري يا (Sharable)  بودن اشياء آموزشي (Objects Learning) ميباشد.

قابليت به اشتراك گذاري به اين معني است كه اگر در يك درس الكترونيكي، بخشي وجود داشته باشد كه در دروس ديگر قابل استفاده باشد، بايد اين بخش به گونه اي طراحي شده باشد كه بتوان آن را به سادگي و بر پاية استاندارد، به صورت مجزا به كار گرفت.

بديهي است كه توليد محتوا اگر بر پاية استاندارد صورت گيرد، براي ارائه در سيستم هاي آموزشي مبتني بر استاندارد، كمترين مشكلات اجرايي را در بر خواهد داشت.

از اهداف اصلی استاندارد Scorm ایجاد محتوای یک پارچه و استاندارد می باشد.

قابلیت استفاده در انواع سیستم های آموزشی بدون ایجاد هر گونه مشکلی و یا ایجاد تغیرات در محتوای تولید شده.

در هسته اصلی آموزش ، Scorm اجازه می دهد که تولید کنندگان محتواهای الکترونیک بدون هیچ دردسری محتوای خود را به LMS ارسال نموده و مورد استفاده قرار دهند .

یکی از فوائد این استاندارد رعایت اصول آموزشی مصوب جهانی می باشد .

در نسخه های مختلف Scorm دو چیز مهم بصورت مشترک وجود دارد :

  • همه محتوا ها بصورت یک پکیج ( بسته ) می باشند .

  • این محتوا ها بصورت RunTime قابل اجرا بوده و تبادل اطلاعات انجام می دهند .

    پکیج بودنScorm مشخص می کند که این محتوا ها باید بصورت یک مفهوم فیزیکی به LMS تحویل داده شوند .

    • در هر بسته از Scorm مستنداتی وجود دارد که این مستندات حاوی هر قطعه از اطلاعاتی است که LMS نیاز دارد تا محتوا را بدون مداخله فردی فراخوانی و راه اندازی نماید .

    این مستندات حاوی یک فایل XML می باشد که به توصیف ساختار از منظر یادگیرنده و از دیدگاه فیزیکی سیستم فایل می پردازد .

    • ارتباطات RunTime مشخص میکند که محتوا در LMS فراخوانده شده و این در حالی است که محتوا در این زمان اجرا نیز می گردد. دو مولفه اصلی در این ارتباطات وجود دارد :

    ۱٫ اولین مطلب مربوط به یافتن LMS است .

    ۲٫  پس از یافت محتوا ، از طریق برقراری یکسری ارتباطات محتوا اجرا گردد .

 

روش های تولید محتوا

اصولا برای تولید محتوا یک روش یا چند روش خاص وجود ندارد و اصل کار خلاقیت سازنده و متناسب بودن محتوا با استانداردهای تولید محتوا می باشد.

در راستای تولید آموزش های نوین روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه سعی می کنیم به ویژگی های برخی از آن ها پرداخته و در واقع کلیه روش ها را به طور جامع معرفی نماییم.

آموزش های جدید که امروزه بسیار کاربردی هستند به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

  • یکی آموزش هایی که به صورت آفلاین قابلیت اجرا دارند

  • و آموزش های گروه دوم آموزش هایی هستند که تحت وب اجرا می گردند.

روش های تولید محتوای الکترونیک

روش اول :

آموزش های HTML

روش های تولید محتوا
com01.ir
open image

این گونه آموزش ها در داخل یک فایل HTML ایجاد می شوند. استفاده بیشتر این گونه از آموزش ها در وب سایت های آموزشی است. اما در سیستم عامل ویندوز نیز می توان از آن ها استفاده نمود.

پایه این نوع آموزش ها متن است. در این گونه آموزش ها بیشتر روی متن کار می شود و در واقع سناریو آموزشی آن از طریق جملات آموزشی تهیه شده است. در جاهایی که نیاز باشد از تصاویر در کنار متن استفاده می گردد. به جزء متن و عکس امکان اضافه کردن صداهای ویژه و فیلم های تکمیلی هم در این آموزش ها وجود دارد. همچنین می توانیم از تصاویر متحرک گیف و فایل های فلش هم در ساختار آموزشی آن استفاده نماییم. ویژگی این آموزش ها این است که در تمامی سیستم ها و سیستم عامل ها قابلیت نمایش آن ها وجود دارد و حتی به راحتی می توان خروجی آن را بر روی گوشی های تلفن همراه و تبلت ها اجرا نمود.

امکانات جدید مانند استفاده از کتابخانه های جی کوئری و دیگر کتابخانه های جاوا اسکریپت می تواند کمک شایانی به متحرک نمودن صفحات نماید. همچنین با استفاده از جاوا اسکریپت می توان بخش های تمرین و تعاملی را در این آموزش ها گنجاند.

با تمامی امکانات ذکر شده باز هم باید گفت که این روش تقریبا یک روش قدیمی برای ایجاد آموزش های نرم افزاری است. اما سرعت بالای ایجاد این گونه آموزش ها موجب شده تا برخی از وب سایت ها و برخی از شرکت ها برای ایجاد آموزش های خود از این روش استفاده نمایند.

روش دوم :

فیلم های آموزشی

روش های تولید محتوا
com01.ir
open image

این روش بیشتر در آموزش های تخصصی مورد استفاده قرار می گیرد. چندین روش برای ایجاد این گونه آموزش ها وجود دارد. برخی اوقات از روش فیلم برداری استفاده می شود و برخی اوقات هم از روش گرفتن فیلم از صفحات نرم افزار که در واقع فقط برای ساخت آموزش نرم افزارها می توان از روش دوم استفاده کرد.

فیلم مهمترین بخش این گونه آموزش هاست. در خلال فیلم صدای گوینده و افکت های تصویری می تواند کمک شایانی به بهتر شدن آن ها کند. همچنین می توان بخش های تعاملی در فیلم در نظر گرفت و با استفاده از آن ها اختیار حرکت در بخش ها را به کاربر سپرد. این آموزش ها معمولا با سرعت متوسط تولید می شوند و برای ساخت آن ها معمولا تجهیزات متوسط رو به بالا نیاز است.

معمولا حجم این گونه آموزش ها بالا بوده و خیلی برای استفاده در وب سایت ها مناسب نیستند اما برای سی دی های مالتی مدیای آموزشی می تواند گزینه مناسبی باشد.

فیلم های شبیه سازی شده تعاملی

برخی دیگر از فیلم ها که بیشتر در آموزش های نرم افزارها می توان از آن ها استفاده کرد آموزش های شبیه سازی شده هستند. این گونه آموزش ها در واقع محیط نرم افزاری که قرار است آموزش داده شود را به صورت شبیه سازی شده آماده می کنند و با داشتن یک سناریو کاملا تعاملی به کاربران کمک می کنند تا بتوانند در یک روند مناسب آموزشی کلیه بخش های نرم افزار را یاد بگیرند.

معمولا زمان و هزینه تولید این گونه آموزش ها زیاد است اما از آنجایی که به صورت کاملا تعاملی ساخته می شوند می توانند کمک موثری برای فراگیری دانش آموزان داشته باشند. یکی از ویژگی های مثبت این گونه آموزش ها استفاده همه جانبه از صدا و متن و فیلم و عکس در یک فایل می باشد. این فایل ها را می توان به صورت تکه تکه ایجاد کرد که بتوان از آن ها بر روی وب سایت ها استفاده نمود.

همچنین می توان با استفاده از نرم افزارهای تولید مالتی مدیا این گونه فیلم های شبیه سازی شده را به صورت یک سی دی مالتی مدیا که قابلیت اجرا به صورت آفلاین داشته باشند ایجاد کرد.

صدا و متن سناریو آموزشی از مهمترین بخش های این گونه آموزش ها هستند و تعامل جزء جدانشدنی این گونه آموزش هاست. در حال حاضر تولید اینگونه آموزش ها بیشتر برای سی دی های مالتی مدیا مورد استفاده قرار می گیرد ولی به صورت آنلاین هم می توان از این آموزش ها استفاده نمود.

انیمیشن های ساده و دو بعدی

یکی دیگر از روش های آموزشی برای ایجاد سی دی های آموزشی و محتوای آنلاین ساخت انیمیشن های دوبعدی ساده می باشد. در این روش فقط متن و عکس به صورت سینک[۲] شده آماده می شود. این آموزش ها بیشتر برای ساخت دروسی که نیاز به توضیحات بیشتر دارند مورد استفاده قرار می گیرد. دروس تئوری که نیاز به نمایش عکس زیادی ندارند را می توان به صورت ساده با این روش ایجاد کرد.

این روش کمترین هزینه تولید را خواهد داشت و سرعت ایجاد این نوع آموزش ها بسیار بالاست. این آموزش ها داری انیمیشن هستند اما از امکانات صوتی و تصویری فقط از متن و صدا استفاده می شود و در جاهای خاصی عکس ها هم در کنار کار قرار می گیرند.

این گونه آموزش ها بیشتر برای وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند اما در صورت نیاز می توان با کنار هم قرار دادن این آموزش ها سی دی های مالتی مدیا را نیز ایجاد نمود.

انیمیشن های متوسط

آموزش های ساده همیشه کاربردی نیستند و نیاز هست انیمیشن هایی که یه مقدار بیشتر روی آن ها کار شده را ایجاد نماییم. این گونه آموزش ها در واقع بر پایه متن و صدا ساخته می شوند و مانند روش قبلی هستند اما از جهت افکت های انیمیشنی و تعداد تصاویر متحرک نسبت به روش قبلی بسیار غنی تر هستند.

در این آموزش ها از صداهای جانبی هم استفاده می شود و در مواردی که نیاز باشد انیمیشن های دستی ساده هم برای آبجکت ها ایجاد می گردد. همچنین تعامل های ساده در این گونه آموزش افزوده شده تا کمی از خشکی آموزش جلوگیری شود.

این مورد هم مانند مورد قبلی بیشتر بر روی وب سایت های آموزشی بارگزاری می شود ولی در صورت نیاز می توان از آن بر روی سی دی های مالتی مدیا نیز استفاده نمود.

هزینه تولید در این گونه آموزش ها معمولا مناسب بوده و زمان تولید آن نیز با توجه به خروجی حاصله مناسب به نظر می رسد. معمولا آموزش های تحت وب در حال حاضر از این روش استفاده می کنند.

آموزش های انیمیشنی حرفه ای – تعاملی

در این روش تعامل حرف اول را می زند. در واقع سناریوی آموزشی بر پایه تعامل نوشته می شود. صدا و متن، تصاویر و انیمیشن ها و همچنین افکت های صوتی و تصویری همه و همه در این آموزش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما بخش عمده در این آموزش ها ارتباط با کاربر و درگیر کردن آن ها با آموزش می باشد. آموزش به این روش یکی از موثرترین آموزش ها را حاصل می شود.

در حال حاضر یکی از کاربردی ترین روش های آموزشی تحت وب و ویندوز بوده و علی رغم زمان و هزینه نسبتا بالا مورد توجه سازمان ها و مراکز آموزشی قرار گرفته است.

روشهای تولید محتوا  برای سایت یا پژوهش و تحقیق و استفاده از نتایج آن برای تولید محتوای الکترونیک

۱– تالیف

تالیف به معنا سرهم بندی و قرار دادن مطالب مرتبط با هم در کنار یکدیگر است که در یک مجموعه آورده می شوند. در این روش تولید محتوا، آگاهی و دانش پیشین نویسنده در یک زمینه خاص اهمیت دارد و زمانی که نویسنده وارد زمینه های تخصص می شود، باید دارای تجربه بوده و به راحتی بتواند چندین مطلب را در کنار یکدیگر قرار دهد. در این روش، نویسنده علاوه بر دانسته‌ها و علم خود از دیگر مطالب نیز استفاده و سپس آنها ویرایش و ساماندهی می کند. محتواهای تالیفی می‌توانند آموزشی یا خبری باشند و در هر صورت برای مخاطب مفید و مثمر ثمر واقع شوند.

 ۲ترجمه مطالب خارجی

ترجمه مطالب و محتواهای خارجی نیز یکی دیگر از بهترین روشهای تولید محتوای جدید و بکر است

محتوای سایت تولید شده از طریق ترجمه ، در صدر موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. پیدا کردن محتواهای خارجی می تواند از طریق مشاهده سایتهای انگلیسی زبان با موضوعات خاص صورت بگیرد. با برگرداندن این محتوا به زبان خود، می توان آنها را در اختیار مخاطبان قرار داد. بی شک این روش تولید محتوا در جذب کاربران نقش موثری را ایفا می کند.

۳- جمع‌آوری مطالب

در روش جمع آوری مطالب، تولید محتوا تنها با گردآوری مطالب موجود با موضوع مشخص انجام می شود. نویسنده و کپی رایتر می‌تواند با استفاده از کتابها و مجلات، سایتها، سمینارها و سخنرانی‌های مختلف، محتوایی را که متناسب با حرفه‌ اوست گردآوری و سپس ویرایش کرده و در اختیار کاربران قرار دهد. ذکر منابع در این روش می‌تواند علمی و دقیق بودن متن را برای خواننده و مخاطب آشکار و به جذب کاربران بیشتر کمک کند.

۵- گفت‌و‌گو و مصاحبه

یکی دیگر از بهترین روش های تولید محتوا، مصاحبه با متخصصین، صاحب نظران و افراد موفق در یک موضوع خاص است. در این روش فرد متخصص به پرسش‌های از قبیل تدوین ‌شده‌، پاسخ‌های دقیق و علمی می‌دهد. پاسخ های او نیز به عنوان محتوا استفاده می شوند. در این روش هم می توان به شناخته شدن فرد مصاحبه شونده کمک کرد و هم تجربیات و دانش او را در اختیار کاربران قرار داد. از سوی دیگر محتوایی بی همتا و تک تولید می‌شود که برای بازدیدکننده جذابیت خاصی دارد.

بنابراین این شیوه تولید محتوا برای تمام افراد درگیر مفید است. ضمن اینکه برای تولید این نوع محتوا می‌توان از کاربران درخواست کرد تا سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ خود را دریافت کنند. این مساله موجب مشارکت کاربران در تولید محتوا و همچنین تولید محتوا مطابق با میل آنها می شود.

 ۶پرسش و پاسخ با کاربران

در سایت می‌توان بخشی را به پرسش و پاسخ با کاربران اختصاص داد که در این صورت مدیر سایت باید به سوالات کاربران در زمینه‌های مختلف مستقیما پاسخ ‌دهد و ضمن راهنمایی آنها، محتوای غیر تکراری و مفید تولید کند. به گونه ای که مخاطبان دیگر هم، با خواندن این مطالب به بازدیدکنندگان وفادار سایت مبدل شده و همیشه منتظر پاسخ‌های مفید و کاربردی موجود در قسمت مورد نظر باشند.

۷- تحقیق‌های میدانی

در شیوه تولید محتوا به صورت تحقیق میدانی، نویسنده  یا محقق برای تولید محتوا باید به دل جامعه رفته و اقدام به نظرسنجی و تحقیقات جمعیتی کند. در این روش برای برخی حرفه‌ها و در بعضی زمینه‌ها محتوای کاربردی فوق‌العاده‌ایی تولید می‌شود. نتایج به دست آمده از این تحقیقات به طور دقیق تجزیه و تحلیل می شود که سرانجام می تواند برای حل یک مشکل از آن استفاده کرده و یا مقالات دیگری را از آن استخراج کرد.

۸- ویرایش و بازنویسی

ضعیف ترین نوع محتوا، بازنویسی و ویرایش محتواست. در این روش تولید محتوا، مطالب سایر وب سایتها هدف گرفته و با ویرایش و اصلاح آنها، مطلب جدیدی تولید می شود. البته اصل موضوع همانی است که در وب سایت اول بیان شده است. در روش بازنویسی و ویرایش، نویسنده مطالب موجود را با زبانی شیواتر، بدون غلط، با گیرایی و جذابیت بیشتر و با همان بار معنایی در اختیار کاربران قرار می دهد.

برخی از نرم افزارهای تولید محتوا👇

Articulate Storyline

برای ایجاد دوره های آموزش الکترونیکی کاربرد دارد. این نرم افزار برنامه ای مفید و ساده برای مبتدیان می باشد و در عین حال ویژگی های قدرتمندی را برای متخصصین این زمینه فراهم می کند. برای ساخت اسلایدشو از دوره های آموزش الکترونیکی تعاملی توسط این نرم افزار، می توانید از قالب های آماده موجود در برنامه استفاده کنید و در صورت لزوم به سفارشی سازی و تغییر تنظیمات و ویژگی های قالب انتخابی بپردازید. علاوه بر این شما می توانید برای جذاب تر نمودن آموزش، از کاراکترهای کارتونی طراحی شده و موجود در نرم افزار استفاده کنید. یکی از امکانات مفیدی که Articulate Storyline در اختیار شما قرار می دهد، توانایی طراحی نمونه سوال و ایجاد کوییز در اسلاید شو ها می باشد .

storyline / اسلاید سوالی/روش های تولید محتوا

قابلیت های نرم افزار Articulate Storyline

  • طراحی و ایجاد دوره های آموزش الکترونیکی کارآمد

  • حاوی قالب های آماده برای ساخت اسلاید شو

  • وجود شخصیت های جذاب و متفاوت

  • استفاده از آبجکت های متفاوت برای ایجاد محیط تعاملی

  • امکان قرار دادن امتحان و نمونه سوال

  • پشتیبانی از Drag و Drop

  • پشتیبانی ازفرمت های فلش و اچ تی ام ال

  • ایجاد کوییز و قرار دادن نمونه سوال

  • و …

مهم ترین مزیت های استوری لاین به شرح زیر است:

محیطی ساده و کاربرپسند:

یادگیری استوری لاین ساده است، یکی از دلایل این سادگی شباهت آیتم های استوری لاین به پاورپوینت است. علاوه بر این به طور کلی آیتم های آن ساده و همراه تصویر در نظر گرفته شده است تا براحتی بتوانید کاربرد هر گزینه را حدس بزنید.

سازگاری کامل با زبان فارسی:

در استوری لاین حتی میتوانید از فونت های مختلفی که نصب کرده اید مثل فونت های گروه B و A استفاده کنید.

عدم نیاز به دانش کدنویسی:

برخلاف بیشتر نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی که نیاز به مهارت کدنویسی دارد در استوری لاین بدون یک خط کدنویسی می توانید پروژه ای قابل قبول و استاندارد تولید کنید. البته برای توسعه بیشتر پروژه امکان اضافه کردن کدهایی به زبان جاوا وجود دارد.

تنوع در خروجی:

میتوانید دوره آموزشی را در فورمت های مختلف به صورت سی دی یا تحت وب به مخاطبان خود ارائه دهید.

آزمون سازی ساده:

با کمک این نرم افزار می توانید آزمون های پر کردنی ،چند گزینه ای ،رنگ آمیزی ، دراگ اند دراپ و… در محیطی بسیار ساده و تعاملی طراحی کنید و در صورت نیاز یک کارنامه هم به آن اضافه کنید.

از جمله امکانات دیگر نرم افزار استوری لاین:

ضبط مستقیم صدا بر روی اسلایدها.

امکان گرفتن فیلم از صفحه کامپیوترتان.

امکان ویرایش صدا و فیلم بدون نیاز به نرم افزارهای دیگر.

افکت های پیش فرض متفاوت برای عناصر اسلایدها ، همچنین امکان رسم افکت های خاص.

کاراکتر های آماده با پوزیشن های متنوع٫

امکان طراحی یک بانک سوال و نمایش تصادفی سوالات از این مجموعه.

امکان سفارشی سازی شیوه نمایش.

برای دیدن توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید.

Adobe Captivate

برای دیدن توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مزیت های نرم افزار کپتیویت به شرح زیر است👇

آزمون سازی حرفه ای:

امکان ایجاد سوالات مختلف چندگزینه ای، جورکردنی،جای خالی و غیره با استفاده از پیش فرض ها و در کمترین زمان ممکن. کپتیویت این امکان را به شما می دهد که سوالات مختلف را در پروژه به صورت تصادفی نمایش دهید.

تولید خروجی های متنوع:

با کپتیویت می توانیم خروجی های مختلف با کیفیت مطلوب و حجم قابل قبول داشته باشیم.

تولید محتوا بدون کدنویسی:

دستورها در کپتیویت آماده هستند و فقط با دانستند کاربرد آنها میتوانید دستور درست را بکار بگیرید.

از جمله قابلیت های دیگر نرم افزار کپتیویت:

پشتیبانی از فورمت های مختلف صدا، تصویر و ویدئو.

امکان ویرایش صدا، تصویر و ویدئو در محیط نرم افزار.

امکان تصویر برداری از محیط نرم افزار.

قابلیت استفاده از فایل‌های برنامه پاورپوینت در پروژه‌ها.

دارای قالب های آماده برای پروژه های حرفه ای.

Adobe Director 

روش های تولید محتوا
com01.ir
open image

نرم افزار Director ابزاری قدرتمند جهت ساخت برنامه های چند رسانه ی می باشد که با کمک این نرم افزار به راحتی قادر به ساخت نرم افزار های آموزشی، بازی ها، نمونه های اولیه نرم افزار های تجاری، شبیه ساز ها، سی دی های مالتی مدیا و … خواهید بود. از جمله موارد قابل اشاره اینکه خروجی این نرم افزار بسیار منعطف بوده و در زمینه های مختلفی مانند کاربرد در سطح وب و یا جهت استفاده بر روی ویندوز و مکینتاش و به صورت سی دی و دی وی دی کاربرد دارد. این نرم افزار به راحتی اکثر فرمت های صوتی و تصویری را پشتیبانی نموده و بدون نیاز به ورود این فرمت ها به داخل محیط نرم افزار قابل استفاده می باشند همچنین از توانایی های این نرم افزار، افکت های آماده و زیبا جهت اعمال به روی تصاویر می باشد و نیز در این نسخه از نرم افزار پشتیبانی از رندر سه بعدی می باشد. جهت مشاهده صفحات و برنامه های تحت وب این نرم افزار نیاز به پلاگین Shockwave Player می باشد.

Neosoft NeoBook

NeoBook نام نرم افزاری قدرتمند از شرکت Neosoft است که شما با کمک از آن میتوانید بدون دانستن دانش برنامه نویسی برنامه های تحت ویندوز بسازید.

هر کاربر مبتدی میتواند به آسانی با ترکیب متن ، عکس ، صدا ، انیمیشن و دیگر اجزا ، برنامه های مالتی مدیایی همچون: کتاب های الکترونیکی ‌، بروشور ، کارت تبریک ، برنامه های آموزشی ، برنامه های آموزش کامپیوتر ، کاتالوگ ، مجله های الکترونیکی ، بازی ، اتوران سی دی و دیگر برنامه های از این دست را تهیه کند.

با کمک ابزار های NeoBook میتوانید به آسانی و تنها با کشیدن و رها کردن – Drag & Drop – اجزا مورد نیاز خود را به برنامه خود افزوده و آنها را بکار ببرید، همچنین به آسانی نقاط حساس HotSpot ، کلید های کاربردی Command Buttons ، متن ، چک باکس ، لیست و … را به برنامه اضافه کنید. همچنین میتوانید برای برنامه خود ظاهری مناسب ایجاد کنید که به کاربر امکان حرکت بین صفحات مختلف ، پاسخگویی ، پیغام های Pop Up ، پخش فایل های مالتی مدیا ، اجرا دیگر نرم افزار ها ،‌انجام محاسبات ، مشاهده سایت های اینترنتی و … را میدهد.

AutoPlay Media Studio

روش های تولید محتوا

اصولا در مرحله ی نهایی ساخت نرم افزار تولید محتوای الکترونیک برای اتوران سازی کاربرد دارد اما برخی از مبتدی ها کلا برای ساخت تولید محتوای آموزشی خود از این نرم افزار استفاده می کنند.

این نرم افزار نوعی سر هم بندی کننده ی اجزای مختلف آموزشی می باشد و برای مبتدی ها نرم افزار خوبی است.

قابلیت های این نرم افزار را در ذیل می بینیم👇

  • استفاده آسان و سریع

  • نمونه های از پیش ساخته شده حرفه ای

  • قابلیت کشیدن و رها کردن (Drag&Drop)

  • قابلیت ساخت اوتوران برای سی دی یا دی ویدی

  • قابلیت ذخیره سازی Autorun برای فولدر ها

  • قابلیت تبدیل تمامی محتویات Autorun به یک فایل Exe

  • قابلیت ساخت برنامه های محاوره ای جهت ارتباط یکپارچه با کاربر

  • استفاده از زبان C++ , Java جهت خلق برنامه ها بدون دانایی در مورد زبان های برنامه نویسی

  • توانایی اسکریپت نویسی با بیش از ۶۰۰ دستور آماده

  • پشتیبانی از ویدئو،فلش، صفحات وب، صوت و بسیاری دیگر

  • ۲۵۰۰صفحه در هر پروژه

  • پشتیبانی از شفاف سازیTransparency و سایه در پنجره پروژه

  • پشتیبانی از Shaped پنجره

  • قابلیت پخش صدا در هنگام بردن ماوس روی دكمه ها و كلیك كردن روی آنها

  • قابلیت كنترل موزیك زمینه توسط كاربر توسط دكمه های كنترلی

  • قابلیت پخش صدا در هنگام بردن ماوس روی دكمه ها و كلیك كردن روی آنها

  • قابلیت مخفی كردن برنامه ساخته شده در نوار وظیفه (TaskBar)

Multimedia Builder

روش های تولید محتوا

Multimedia Builder نام مشهورترین نرم افزار در زمینه Autorun سازی می باشد که به کمک آن قادر خواهید بود تا تمامی نیازهای خود را در زمینه ساخت Autorun برطرف نمایید. این نرم افزار با استفاده از امکانات متعدد و ابزارهای فراوانی که در اختیار کاربران قرار می دهد توانایی فراوانی را در ساخت فایل های AutoRun می دهد. این نرم افزار که از تولیدات شرکت MediaChance می باشد در چندین سال متوالی از سوی کاربران به عنوان یک نرم افزار کامل در این زمینه انتخاب شد.

نرم افزار فوق یکی از محبوب ترین نرم افزارها ساخت اتوران و برنامه های مالتی مدیا نزد کاربران ایرانی است.

برخی از قابلیت های این نرم افزار را در ذیل می بینیم👇

  • طراحی و ساخت برنامه ها به صورت کاملا گرافیکی

  • افزودن اجزا و اشیا جدید به پروژه تنها با یک کلیک

  • پشتیبانی از فرمت های مشهور گرافیکی

  • ابزار جابجایی اجزا در برنامه

  • ساخت و ذخیره سازی برنامه تنها در یک فایل اجراییEXE

  • توانایی ایجاد تغییرات و اعمال افکت بر روی تصاویر برنامه

  • قابلیت بهینه سازی تنظیمات برنامه به صورت دستی و خودکار

  • بیش از ۴۰ افکت و… متفاوت برای ساخت برنامه

  • قرار دادن آهنگ در متن برنامه

  • توانایی قرار دادن فرمت های تصویری در برنامه و پخش آن ها با هر سرعتی

  • قرار دادن افکت های مختلف در هنگام خروج از برنامه ساخته شده

  • قابلیت برای شفافیت و درصد بندی عكس ها

  • قابلیت تنظیم سایز عكس ها و محیط پیرامون عكس ها

  • اضافه شدن قسمتی برای ضبط Object ها

  • قابلیت cut ، copy ، paste

AutoPlay Menu Builder

یكی از بهترین و ساده ترین نرم افزارها برای ساختن اتوران و فهرست های خودكار می باشد، برای استفاده از این نرم افزار نیازی به دانستن دانش برنامه نویسی ندارید! فقط با چند كلیك ساده، كشیدن و رها كردن اجزا (Drag & Drop) در كمترین زمان اتوران های خود را بسازید، با استفاده از ابزارهای نرم افزار AutoPlay Menu Builder شما قادر خواهید بود بخش های مختلفی را به طرح خود اضافه كنید مانند: اجرا کننده فایل های اجرایی ، باز كردن سندهای متنی ، پخش فایلهای ویدئویی و صوتی در محیط طرح و قرار دادن دكمه های كنترل كننده برای آنها، بخشی برای دیدن سایتهای اینترنتی و … این نرم افزار ابزاری با نام Virtual Drive Manager را در اختیار شما می گذارد كه با استفاده از آن شما می توانید درایو مجازی بسازید و از آن برای امتحان كردن پروژه استفاده كنید قابل ذكر است كه AutoPlay Menu bulder از تم XP کاملاً پشتیبانی می كند.

قابلیت های این نرم افزار را در ذیل می بینیم👇

  • قابلیت كشیدن و رها كردن (Drag&Drop)

  • پشتیبانی از تم هایویندوز XP

  • قابلیت قرار دادن رمز عبور برای طرح

  • ویرایشگر قدرتمند WYSIWYG

  • پشتیبانی از نمونه های آماده و ساخت نمونه (Template)

  • پشتیبانی از فهرستهای چند صفحه ای (Multi-PageMenu)

  • قابلیت مخفی كردن برنامه ساخته شده در نوار وظیفه (TaskBar)

  • پشتیبانی از Shaped پنجره و قابلیت ساختن طرح های Full Screen یا تمام صفحه

  • پشتیبانی از پنجره های Alpha Blend درویندوز ۲۰۰۰ و ویندوز های پیشین

  • نشان دادن Splash Screen و End Screen با امكان افكت Fade In و FAdeOut

  • قابلیت پشتیبانی از Slid Show و نشان دادن آن در داخل طرح با امكان افكت

  • نصب فونتها به صورت خودكار در هنگام اجرا

  • قابلیت پخش صدا در هنگام بردن ماوس روی دكمه ها و كلیك كردن روی آنها

  • نشان دادن متن و گرافیك توضیحاتی با بردن ماوس روی نقطه حساس

  • پشتیبانی از پسوندهای صوتی (MP3,MP2,MP1,OGG,WAV,MID,RMI,XM,IT,MOD,S3M)

  • قابلیت كنترل موزیك زمینه توسط كاربر توسط دكمه های كنترلی

  • پشتیبانی از پسوندهای تصویری (BMP,PNG,JPG,GIF,PCX,WMF,EMF,ICO)

  • پشتیبانی از GIF و FLASH

  • قابلیت نشان دادن INTERNET EXPLORER و WINDOWS MEDIA PLAYER در داخل طرح

Prezi

روش های تولید محتوا
com01.ir
open image

سرویسی است که در آن می‌توانید به صورت آنلاین هرگونه اسلایدشو و یا فیلم‌های آموزشی را بسازید، البته نسخه دسکتاپ این سرویس هم موجود می باشد که با آن می توانید به صورت آفلاین به ساخت و ویرایش فایل های پرزی بپردازید. با استفاده از نرم افزار Prezi می توانید در مدت زمان کوتاه و بدون از دست دادن ایده اصلی و تمرکز مخاطبان بین موضوعات مختلف ارتباط ایجاد کرده و ایده های پیچیده را به راحتی به مخاطبان خود انتقال دهید.

Prezi یک نرم افزار ارائه سخنرانی مبتنی بر فلش (Flash-based) است که امکان ساخت یک سخنرانی پویا و جذاب را می دهد و توسط موسسه ZuiPrezi واقع در بوداپست مجارستان، ساخته شده است. بزرگ‌ترین تفاوت اسلایدشو های ساخته شده توسط Prezi با دیگر نرم افزارها در متحرک بودن دوربین بجای نوشته است. در Prezi شما یک طرح کلی را آماده می‌کنید و سپس مسیر حرکت دوربین را مرحله به مرحله مشخص می‌کنید و در نهایتاً با چرخش‌ها و حرکت به عقب و جلوهایی که انجام می‌شود یک اسلایدشو خیره کننده با گرافیک فوق‌العاده خواهید داشت. Prezi بر اساس طرح بندی نقشه (Map Layout) است، به صورتی که یک تخته سفید بزرگ (Canvas) در اختیار شما قرار می دهد و شما همه مطالبی که می‌خواهید ارائه کنید (از متن و تصویر گرفته تا انیمیشن و فیلم و صدا) را داخل این قاب قرار می‌دهید و پس از تعریف مسیر  آیتم های محتوا می توانید یک انیمیشن ضمنی ایجاد نمایید. شروع ارائه شما با این تصویر بزرگ است که کلیت مطالب شما را به صورت جامع نشان می‌دهد. پس از تکمیل پروژه خود می‌توانید آن را با فرمت فلش (swf) و یا فرمت اجرایی (exe) دانلود نمایید.

قابلیت های این نرم افزار را در ذیل می بینیم👇

  • اجرای اسلایدها به صورت آفلاین بدون نیاز به هیچ نرم افزاری) با تهیه خروجی exe).

  • قدرت مانور بسیار بالا در پویانمایی به طوری که می‌توان تا ۱۰۰ برابر روی یک نقطه زوم کرد و در آن یک مطلب کامل نوشت که این مربوط می‌شود به استفاده از وکتور در طراحی قسمت های مختلف یک طرح در این سرویس و به این معنی است که هر چقدر نیز تصویر بزرگ نمایی (Zoom) شود از کیفیت لبه‌های تصویر و دیگر اجزا موجود در طرح کاسته نخواهد شد.

  • ذخیره پروژه های ساخته شده در سایتcom به صورت اتوماتیک در حساب کاربری شما که باعث می‌شود .

  • همواره امکان دسترسی به پروژه های خود جهت ویرایش یا اجرا را داشته باشید به صورت آنلاین (به صورت رایگان ۱۰۰ مگابایت فضا در این سرویس به هر کاربر اختصاص می‌یابد).

  • امکان ساخت فیلم‌های آموزشی، معرفی و تبلیغات کالا.

  • محیط طراحی بسیار ساده و سبک.

  • سازگار با نسخه های مختلف ویندوز.

برای دیدن سایر نرم افزارا اینجا کلیک کنید.

مسیر تولید یک محتوای آموزشی شامل ۴ فرآیند اساسی است

  1. جمع‌آوری محتوای آموزشی

  2. پختن و آماده سازی محتواهای گردآوری‌شده

  3. طراحی گرافیکی صفحات و سرفصل‌ها مطابق محتوای جمع‌آوری‌شده

  4. اتوران سازی محتوا

۱جمع‌آوری محتوای آموزشی :

محتوا مهم‌ترین بخش یک درس‌افزار است . که شامل فیلم ، عکس ، صدا ، متن ، پویانمایی و … بوده و هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است . شما اگر قصد تولید یک نرم‌افزار آموزشی را داشته باشید بایستی ۵۰% زمان و انرژی خودتان رو صرف این مرحله کنید.

۲آماده‌سازی محتوای جمع‌آوری‌شده :

بعدازاینکه محتوای اولیه‌ی شما آماده شد نمی‌توانید به همان صورت استفاده کنید بلکه ابتدا بایستی هرکدام از آن‌ها را با نرم افزار های ادیت ویرایش نموده و آماده ی استفاده در نرم افزار های اتوران ساز کنید. این مرحله ۲۰% وقت و انرژی شما را خواهد گرفت.

۳طراحی گرافیکی صفحات :

این قسمت بعد از محتوا قابل لمس ترین قسمت یک نرم افزار است در واقع داشتن یک محتوای مناسب و کامل ، بدون توجه به رنگ آمیزی آن محتوا ! تاثیر پذیری و کاربر پسندی آن را به شدت کاهش می دهد . بنابراین طراحی گرافیکی صفحات به منظور نمایش محتوای تهیه شده می تواند منجر به ارائه ی اثر تاثیر گذار و موفقی خواهد بود. این قسمت هم ۲۰% اهمیت تولید محتوا را دارد. برخی نرم افزارهای مورد نیازبرای تولید محتوی الکترونیکی شامل :

۴اتوران سازی :

شما تا به اینجای کار ۹۰% روند تولید محتوای خودتان را انجام داده اید . بسیاری از افراد تازه کار و مبتدی برعکس این فکر می کنند آنها باور دارند که بخش اعظم کار یک پروژه قسمت اتوران سازی آن است .

در حالی که بیشترین وقت یک محتوا ساز تهیه ی محتوا ، رنگ آمیزی محتوا و سپس تبدیل به اتوران است.

   
منابع
https://www.zazzlemedia.co.uk/blog/digital-content-types/ https://pafcoerp.com   http://elearning.kashanedu.ir   http://mohsensemsarpour.ir   http://contentbazar.ir   http://mohamad-yousefi.ir   http://utec.ut.ac.ir   http://sahand916.blogfa.com   http://p30download.com   https://soft98.ir   http://sabzamooz.com   http://elearning.kashanedu.ir           [۱] Authoring Tools [۲] – منطبق کردن تصاویر و صداهای مربوطه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.