مدیریت محتوا

Content Management یا مدیریت محتوا چیست؟

CM  چه کاربردی دارد؟

با Com01 همراه باشید….???

?مدیریت محتوا یعنی مدیریت داده های دیجیتال در طول چرخه ی زندگیشان،?

از زمانی که داده ها ایجاد شده اند تا زمانی که به طور دائم ذخیره شده اند یا حذف شده اند.

مراحل مختلف در مدیریت محتوا عبارتند از:

1- برنامه ریزی

2- جمع آوری اطلاعات( یکی از کارهای com01 )

3- طبقه بندی اطلاعات

4- تحلیل اطلاعات

 مدیرت محتوا مجموعه‌ای از فرآیندها و فناوری‌هاست که جمع‌آوری، مدیریت و انتشار اطلاعات را در هر شکل یا به هر روش، شتیبانی می‌کند.

در سال‌های اخیر این اطلاعات معمولا محتوا، یا به طور دقیق، محتوای دیجیتالی نامیده می‌شود.

محتوای دیجیتالی ممکن است به شکل متن (مانند اسناد الکترونیکی)، فایل‌های چندرسانه‌ای (مانند فایل‌های صوتی یا تصویری)، یا هر نوع فایل دیگری باشد که از چرخۀ عمر محتوا (که نیاز به مدیریت دارد) تبعیت می‌کند.

شیوه های مدیریت محتوا با توجه به ماموریت و  ساختار نظارت سازمانی متفاوت است.

سازمان های خبری، وب سایت تجارت الکترونیک، و موسسات آموزشی همه  از مدیریت محتوا استفاده میکنند، اما به روش های مختلف.

این امر منجر به ایجاد تفاوت در اصطلاحات ، نام و تعداد مراحل روند مدیریت محتوا شده است.

مثلا?

نمونه‌ای از محتوای دیجیتالی توسط یک یا چند نویسنده ایجاد می‌شود.

با گذر زمان ممکن است آن محتوا ویرایش شود.

یک یا چند نفر ممکن است بعضی غلط‌های ویرایشی را تذکر دهند که محتوا را برای انتشار بهبود بخشد.

انتشار می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد؛ می‌تواند عمل انتقال محتوا به دیگران، یا اعطای حق دسترسی دیجیتالی به یک محتوای مشخص برای یک فرد مشخص یا گروهی از افراد باشد.

بعدها ممکن است محتوا توسط شکل دیگری از محتوا جایگزین، و در نتیجه حذف، یا غیر قابل استفاده شود.

مراحل معمول در مدیریت محتوای دیجیتالی عبارتند از:

مدیریت محتوا یک فرآیند ذاتا مشترک است که اغلب شامل نقش‌ها و مسئولیت‌هایی به شرح زیر است:

  • خالق: مسئول ایجاد و ویرایش محتوا است؛

  • ویرایشگر: مسئول تنظیم محتوای پیام و روش تحویل، شامل ترجمه و محلی‌سازی؛

  • ناشر: مسئول انتشار محتوا برای استفادۀ افراد؛

  • مدیر: مسئول مدیریت مجوزهای دسترسی به پوشه‌ها و فایل‌ها، معمولا با استفاده از تخصیص حقوق دسترسی به گروه‌ها یا نقش‌های کاربری وظیفۀ خود را انجام می‌دهد. همچنین ممکن است مدیران از راه‌های مختلف، کاربران را یاری و حمایت کنند.

  • مشتری، بیننده یا مهمان: کسی که محتوا را پس از انتشار یا اشتراک‌گذاری می‌خواند یا از طریق دیگری دریافت می‌کند.

 

?جنبۀ حیاتی مدیریت محتوا، توانایی مدیریت نسخه‌های مختلف محتوای منتشرشده است.?

نویسندگان و ویراستارها اغلب نیاز دارند نسخه‌های قدیمی ویرایش‌شده را به دلیل شکست فرآیند یا یک سلسله ویرایش‌های نامطلوب، بازیابی کنند.

?مدیریت محتوا باعث می شود که با بررسی نسخه های مختلف محتوا در سال های گذشته تا به اکنون بتوانیم تصمیمات درست سازمانی برای بهبود عملکرد سازمان خود بگیریم.?

جنبۀ دیگر مدیریت محتوا که به اندازۀ قبلی مهم است، ایجاد، نگهداری و استفاده از استانداردهای بررسی است.

هر بخش از فرآیند ایجاد و بررسی محتوا نقش منحصر به فرد و مجموعه‌ای مسئولیت در توسعه و/یا انتشار محتوا دارد.

هر عضو از تیم بررسی نیاز به استانداردهای روشن و مختصری دارد که باید همیشه برقرار باشد تا ثبات طولانی‌مدت و سلامت پایگاه دانش را تضمین کند.